Tato stránka používá Cookies. Informace o Cookies.
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Archiv

Canon XF305

www.canon.cz, cena: 209 000 Kč Nová „prosumer“ videokamera Canon dostala do vínku označení XF305, jeho levnějšího sourozence výrobce překřtil na XF300. Za cenový příplatek pohybu...


www.canon.cz, cena: 209 000 Kč
Nová „prosumer“ videokamera Canon dostala do vínku označení XF305, jeho levnějšího sourozence výrobce překřtil na XF300. Za cenový příplatek pohybující se kolem 20 tisíc korun u modelu XF305 tak dostanete navíc hlavně funkce, které využijete především při natáčení více kamerami – to se může hodit například při studiových záběrech. Skvělé dokumenty však s tímto zařízením natočíte i v případě, kdy si koupíte kameru „pouze“ jednu.Do zmíněného výčtu funkci a specifikací, jež od sebe oba modely odlišují, patří u XF305 přítomnost HD-SDI výstupu, genlok (neboli souběhová jednotka pro časovou synchronizaci výstupů z více zařízení) a timecode (neboli časový kód určený ke stejnému účelu). Jinak řečeno, XF305 míří do profesionálního segmentu, XF300 se zaměřuje na náročné „amatéry“.
Jako nevýhoda se někomu může jevit absence vyměnitelných objektivů, což však má na druhou stranu pozitivní dopad na lepší mobilitu, i když velikost a hmotnost je u této třídy kamer z pochopitelných důvodů stále o něco vyšší než u zařízení z nižší kategorie. „Setový“ neoddělitelný objektiv je zcela bez debat velice kvalitní a ani by nebyl důvod ho měnit. Má 18násobný optický zoom s kinofilmovým ekvivalentem 30–530 mm, což je více než dostatečné.
Tři 1/3“ snímače typu CMOS představují další chloubu tohoto modelu. Jedná se navíc o čipy plně rastrové, což při troše zjednodušení znamená „co vidíte, to dostanete“. Čipy totiž zachycují plné HD rozlišení, a tak již nevzniká potřeba žádné dodatečné „postprodukce“.
Novinkou je pro společnost Canon doposud poněkud netypické nahrávání na paměťové karty, konkrétně typu Compact Flash. Canon XF305 natáčí v kompresním formátu MPEG-2, přičemž navíc nabízí datový tok až 50 Mbps, a tak pro požadovanou porci kvalitního videa budete muset mít nachystanou také slušnou kapacitu CF karet. Na osmigigové paměťové médium se totiž v nejvyšším rozlišení vtěsná pouhých 20 minut videa.
S formátem souvisí i dekódování barev – 4.2.2, což znamená, že přístroj zvládne dvojnásobnou šíři barev oproti klasickým kamerám s dekódováním 4.2.0. Kamera nabízí jak elektronický hledáček, tak i LCD displej, který má úhlopříčku 4“, rozlišení 1,23 megapixelu a lze jej natočit jak na pravou, tak na levou stranu – podle toho, kterou ruku používáte pro držení přístroje. Hledáček má úhlopříčkou zhruba 13 mm a rozlišení 1,55 megapixelu.
Pro 4.2.2 dekódování vytvořil Canon i zcela novou variaci MPEG-2 kodeku s již zmíněným maximálním datovým tokem 50 Mbps, ukládací formát je MXF kontejner. Společnost vývoj upraveného kodeku dlouho plánovala, což je jen logické vzhledem k postavení, jaké zaujímá v oblasti profesionálních videokamer. Vývoj však neznamená jen prosté vytvoření kodeku, ale i zabezpečení, že takové video půjde otevřít ve většině hlavních editačních programů pro video.
Canon XF305 dokáže natáčet videa v různých kvalitách a rychlostech. V evropské verzi (PAL formát) zvládne maximálně 1080/50i. Je trochu škoda, že při rychlosti 50 snímků za sekundu nezvládá plné HD, tedy 1080p, ale „pouze“ 720p. Při 1080p produkuje kamera 25 snímků za vteřinu. Minimální počet snímků za sekundu je ale dvanáct, což lze elegantně využít pro zrychlené či trikové záběry. Začátkem dubna jsme se dočkali i updatu firmwaru, který umožňuje natáčet se dvěma spřaženými kamerami i 3D video.
Po stránce designu a ergonomie se nám zdála kamera na první pohled poněkud „přeplácaná“, napočítali jsme totiž celkem asi 50 ovládacích tlačítek, zdířek a přepínačů. Ačkoli po čase si na vše zvyknete (ovládací prvky jsou totiž celkem přehledně označené a v konečném důsledku i snadno ovladatelné), stále jsme se občas nemohli zbavit pocitu nelogičností. Canon si dal evidentně pečlivě záležet, aby byla ergonomie kamery co nejlepší a logicky umístil například přepínač automatického a ručního ostření hned vedle tlačítka pro okamžité zaostření v manuálním režimu („Push AF“), nicméně stejný princip kupodivu neplatí pro přepínač auto/manuální iris a „Push Auto Iris“. A takových drobností lze najít více.
Celkovým plusem však na druhou stranu je, že třináct tlačítek lze individuálně nastavit pro fungování přesně podle vašich představ. Po straně se nachází i malý LCD displej, na němž zkontrolujete kupříkladu kapacitu paměťové karty nebo stav baterie.
Mezi speciální nahrávací funkce patří intervalové nahrávání, jež se dá použít například při natáčení ilustrativních záběrů dopravy či pohybujících se mraků, kdy se zachytí třeba pouze jedna sekunda z 10. Další záležitost, praktickou zejména pro animátory, představuje natáčení předem navoleného počtu snímků při zmáčknutí závěrky dálkového ovládání. Poslední zajímavostí je funkce přednahrávání – při její aktivaci si kamera neustále ukládá do mezipaměti třísekundové záběry, takže při stisknutí závěrky se nahraje to, co potřebujete, plus předchozí tři sekundy. Nenapadá vás, kde by se taková specialita dala využít? Co třeba při natáčení sportu, kdy nestihnete včas zareagovat při průjezdu závodních aut či koní na okruhu, projíždějících právě kolem vašeho stanoviště?
Co se však hlavně počítá, to je kvalita nahrávání. A zde Canon XF305 plně ukazuje své schopnosti a zdůvodňuje svojí prémiovou cenu. Výrobce uvádí citlivost kamery v základních podmínkách na úrovni ISO 125, nicméně praktické testy ukazují, že kamera má citlivost ISO spíše na úrovni 64. XF305 odvádí výbornou práci při dodatečné redukci šumu, takže i obraz nahrávaný při zvýšené citlivosti (+6 db/ISO 250) je velmi čistý a bez viditelného šumu. Kvalitu kamery v tomto ohledu hodnotíme jako mírně lepší, než jakou nabízí její konkurent v podobě Sony EX1, rozdíl se pak ještě zvyšuje při 12 db. Při 0 db nahrávají obě kamery video se slabým šumem, pokud natáčíte v horších světelných podmínkách.
Canon XF305 se zdá být lepší než Sony EX1 i v oblasti statických fotografií, také se navzdory vyšší hmotnosti i velikosti lépe ovládá. Je ale pravdou, že v obchodech by se měla brzy objevit upravená verze Sony EX1R, která reaguje na připomínky uživatelů a mohla by XF305 předehnat.
Design hodnotíme jako robustní a jak by se u poloprofesionální kamery dalo zřejmě očekávat, je její tělo vyrobeno z kvalitních materiálů. Pokud tedy se zařízením nebudete účelově házet na zem, nemělo by se mu při běžné údržbě a zacházení nic stát.
Kamera nabízí tři režimy stabilizace obrazu – standardní, dynamický a zesílený (Standard, Dynamic, Powered). Jak napovídá jejich označení, standardní je vhodný pro většinu situací a vyrovnává lehké chvění, to znamená například natáčení ve stabilním stavu. Dynamická stabilizace je synonymem pro natáčení například při chůzi a na krátkou vzdálenosti a zesílená redukce šumu je pak pro nejnáročnější situace, to znamená při chůzi a na delší vzdálenost. Ve třetím režimu je však potřeba si dát pozor, protože není vhodný pro naklánění kamery. V základním režimu je běžnou volbou standardní stabilizace, pro kterou je na kameře i vyhrazené tlačítko, nicméně pro přepnutí je nutné jít do ovládacího menu, což je poněkud otravné – je proto lepší si na dynamický a zesílený režim nějaká tlačítka přeprogramovat.
Základem pro zoom, tedy přibližování obrazu, je optický objektiv, kde si můžete vybrat buď z přibližování pomocí tlačítek, nebo klasickým prstencem na objektivu (nelze však používat obojí najednou). Pro rychlé přiblížení, respektive pro kombinaci s optickým zoomem, je na kameře tlačítko 1,5× digitálního zvětšení. Takovýto „digitální zoom“ je obvykle jen marketingovým chytákem výrobců levnějších fotoaparátů a kamer, to však naštěstí není případ XF305. Díky vysokému nativnímu rozlišení je totiž takový digitální zoom bez problémů použitelný pro nahrávání ve Full HD videu (1920 × 1080 bodů), aniž by docházelo k viditelnému poklesu kvality.
Jako u každé profesionální kamery najdeme i u XF305 možnost používání video profilů, které uchovávají vlastní nastavení, ať už jde například o nastavení gamma křivky, úrovně černé, ostrosti, redukce šumu atd. Do kamery samotné můžete uložit až devět profilů, na začátku obsahuje tři (, respektive čtyři, počítáme-li i standardní nastavení. Další lze uložit na SD kartu, jenže tady je háček – na jedné SD kartě může být jen jeden soubor. Což je v pořádku pro parametry obrazu, ty se ukládají do jednoho souboru, nicméně další nastavení pak mohou být uložena jen jednou. Řešením je tedy buď si pořídit další SD karty na jednotlivé profily, nebo počkat, až Canon vydá firmware, kde už bude toto (a spolu s tím i další drobnosti) opravené.
Jelikož množství XF skončí i v rukou „amatérů“ pozornost si zaslouží i plně automatický režim kamery, který potěší i zkušeného uživatele. Automatika po uživateli chce pouze jedno, ostřit, o zbytek se postará elektronika kamerym, která si vede dobře jak při přechodech z jasného do tmavého záběru (sluneční světlo venku/okamžitý přechod do mistnosti), tak dává začínajícímu uživateli pěkný výsledek i v noci.
Street price kamery se v našich zeměpisných šířkách pohybuje aktuálně pod hladinou 200 tisíc korun, což se laickým uživatelům může zdát mnoho, ovšem za profesionální „hendsku“ je to přijatelná cena. 4.2.2 dekódování barev i další funkce, které ocení zejména filmaři na volné noze, však z nového Canonu dělají horké želízko v ohni pro všechny uživatele, kteří práci s videozáznamem berou skutečně vážně. Televize BBC XF305 i 300 v červnu přidala na seznam schválených kamer pro HD produkci nezávislými producenty, následně v prosinci kamery schválila i pro interní potřeby BBC.
Snímač: 3x 1/3“ CMOS (2,37 Mpix/snímač, efektivních 2,07 Mpix/snímač)
Procesor: DIGIC DV III
Zoom: optický 18x, digitální 1,5x
Objektiv: 4,1–73,8 mm (ekvivalent pro 35mm film: 29,3–527,4 mm)
Světelnost: f/1,6 -f/22
Průměr filtru: 82 mm
Úložiště: paměťové karty Compact Flash typu 1 (2 sloty), SD/SDHC/SDXC (fotografie)
Videozáznam: MPEG-2 Long GOP (50 Mb/s: CBR (4:2:2) MPEG-2 422 při HL, 1 920 × 1 080/50i, 25p; 1 280 × 720/50p, 25p)
Fotografie: 1920 × 1080, 1280 × 720
Elektronický hledáček: 1,3 cm (0,52\\\"), 1,55 Mpix (korekce +2,0 až -5,5 dioptrie)
Vstupy/výstupy: 2x audio XLR s fantomovým napájením 48 V, 3,5 mm sluchátkový výstup, BNC, HDMI, USB 2.0 Hi-Speed (mini-B), HD/SD-SDI, komponentní (konektor D), 3,5 mm AV
Konektor AV Zdířka (pouze výstup pro obraz a zvuk)

autor Redakce


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.
 
*